Breaking News

Bisnes

Tutorial

Gaya Hidup

Nasihah

Thursday, May 1, 2014

Petua Merawat Kurap dan Panau

Petua Merawat Kurap dan Panau. Mungkin ada di atnara kita yang tertanya-tanya adakah kaedah lain untuk merawat kurap atau panau selain mendapatkan ubat di klinik atau farmasi. Di sini saya kongsikan beberapa kaedah alternatif masyarakat Melayu dalam merawat penyakit ini.

Cara 1
Merawat dengan menggunakan lengkuas geting. Lengkuas geting biasanya hidup bebas di kawasan belukar dan tidak digunakan dalam masakan.

  • Ambil akar pokok lengkuas genting dalam segenggam.
  • Bersihkan akar,parut dan perah untuk mendapatkan airnya.
  • Sapukan air tersebut di bahagian berkurap atau berpanau
  • Buatlah seberapa kerap sehingga panau ataupun kurap pada kulit anda hilang sepenuhnya.



Cara 2
Dapatkan santan pekat dari sebiji kelapa tua. Ambil beberapa helai daun kangkung dan tumbuk hingga lumat. Gaul santan bersama kangkung dan sapukan pada bahagian kulit yang berkurap. Biarkan sehingga kering. Amalkan setiap hari.



Cara 3
Ambil pucuk daun gelenggang yang masih lembut dan gosokkan pada bahagian berpanau atau berkurap. Selalunya panau atau kurap akan segera kering. Lakukan seberapa kerap hingga sembuh.





Cara 4
Tumbuk sayur bayam hingga lumat dan campurkan dengan sedikit kapur sirih. Sapukan pada bahagian kulit yang berkurap. Biarkan sehingga kering. Amalkan setiap hari.






Cara 5
Ambil beberapa helai daun peria dan basuh. Ramas dan gosokkan pada bahagian kulit yang berkurap. Amalkan selalu.






Cara 6
Ambil seketul kunyit hidup dan ketuk dengan pisau. Sapukan bahagian kuning kunyit pada kulit yang berkurap sebelum tidur. Amalkan setiap malam.


No comments:

Post a Comment

Designed By SeoBlogger